Zaostrite na zdravie
svojich nôh

Kŕčové žily

Spustiť test

Aj vzniku kŕčových žíl sa dá do istej miery predísť.

Prvým krokom je doplnenie potravín v jedálničku, ktoré sú bohaté na vlákninu, vitamíny, bioflavonoidy, rutín a antioxidanty, konzumácia dostatočného množstva ovocia a zeleniny, veľmi prospešná je pohánka, zelenina, citrusové ovocie, strukoviny, cestoviny, celozrnné pečivo, ryža a červená repa a taktiež dodržiavanie pitného režimu. Nie sú vhodné soli, konzervované potraviny, vyprážané jedlá, zákusky, sušienky a pod.

Druhým, nemenej dôležitým krokom zabraňujúcim vzniku kŕčových žíl je pohyb. Vhodné je bicyklovanie, plávanie, beh alebo chôdza, pretože napomáhajú cirkulácii krvi v dolných končatinách, čo pôsobí na kvalitu žíl (naopak nevhodné je napr. posilňovanie či aerobik).

Vhodné je aj nosenie podporných kompresívnych pančúch s odstupňovanou kompresiou, ktoré majú odskúšaný gradient zostupu tlaku od členku smerom nahor. Vyvíjaný tlak výrazne napomáha cirkulácii krvi v nohách, úspešne tak tíši bolesť a potláča vznik opuchov. Preventívne ich noste najmä ak pracujete v stoji alebo v sede, ak dlhšie cestujete lietadlom, autobusom či autom, ak máte pozitívnu rodinnú anamnézu pre CHVO (t.j. niekto z Vašich rodičov alebo blízkej rodiny mal alebo má kŕčové žily), ak máte nepríjemné pocity plnosti, „ťažkých nôh“ či bolesti, aj keď ešte žiadne objektívne znaky CHVO nie sú prítomné. K dispozícii sú dnes rôzne vyhotovenia, materiály a sila kompresie. Trendom je obohacovanie o kvartérne prísady s obsahom kozmeticky účinných látok pre textilné vlákna.

Tipy Na  prevenciu vzniku chronických žilových ochorení
Pohybujte nohami pri každej príležitosti

Ak si Vaše zamestnanie vyžaduje dlhodobé státie či sedenie, mali by ste si robiť krátke prestávky, počas ktorých sa prechádzajte alebo robte nohami krúživé pohyby. Krátke prechádzky pri dlhých cestách autom, vlakom alebo lietadlom prospievajú krvnému obehu a podporujú žilový návrat.

Vyberte si vhodný šport

Najprospešnejším cvičením pre žilový obeh je chôdza - pokiaľ je pravidelná a vo vhodnej obuvi. Kontrakcia svalov dolných končatín podporuje spätný tok krvi ku srdcu. Gymnastické cviky, jazda na bicykli, tanec či plávanie taktiež uľahčujú žilový návrat krvi. Naopak, športy ako tenis, squash, hádzaná alebo basketbal sú nevhodné, pretože pri nich dochádza k rozšíreniu žíl a k spomaleniu žilového návratu.

Vyvarujte sa priamemu pôsobeniu tepla

Teplo spôsobuje rozšírenie žíl. Preto by ste sa mali vyhýbať opaľovaniu, používaniu horúcich depilačných voskov, podlahovému vykurovaniu, horúcim kúpeľom a saune.

Dávajte prednosť nižším teplotám

Sprchovanie nôh studenou vodou na konci kúpeľa zmenšuje v nohách pocit ťažkosti a bolesti. Chôdza vo vodnom prúde je spojením chladu a telesného cvičenia.

Predchádzajte zápche a nadváhe

Strava s vysokým obsahom vlákniny, dostatočný príjem tekutín (minimálne 1,5 litra vody denne) a obmedzený príjem nasýtených tukov (maslo, tučné mäso) pôsobia proti dvom činiteľom zodpovedným za zvýšený žilový tlak: zápche a nadváhe.

Dávajte prednosť voľnejšiemu oblečeniu

Príliš tesný odev tlačí na žily a bráni žilovému návratu. Zvoľte voľnejší odev, vyvarujte sa tesným nohaviciam, korzetom, opaskom a príliš pevnému ukončeniu ponožiek a podkolienok.

Noste obuv s nízkymi podpätkami

Topánky s vysokým podpätkom, ale aj topánky bez podpätku neposkytujú dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Ideálne je nosenie obuvi s podpätkami vysokými 3 alebo 4 centimetre.

Pomáhajte žilovému návratu počas spánku

Žilovému návratu počas spánku môžeme pomôcť niekoľkými cvikmi (bicyklovanie v ľahu) pred spaním a podložením nôh postele o 10-15 cm vyššie.

Masírujte si nohy tak často, ako je to možné

Masáže dolných končatín smerom od chodidiel hore na stehná v smere žilového obehu zvyšujú žilový návrat.

Navštevujte pravidelne svojho lekára

Hneď ako zaznamenáte bolesť nôh, pocit ťažkých nôh, opuchy v oblasti členkov alebo sa Vaše žily stanú viditeľné, tak by ste mali navštíviť lekára. Pomôže to skorej diagnostike chronického žilového ochorenia a nastaveniu liečby a preventívnych opatrení. Venofarmaká sa často predpisujú pri prejavoch žilového ochorenia. Pravidelné lekárske kontroly Vášho zdravotného stavu sú nevyhnutné pre dobré zdravie a pre zvolenie najvhodnejšej liečby.