Zaostrite na zdravie
svojich nôh

Rizikové faktory

Spustiť test

Rizikové faktory sú:

  • dedičná predispozícia,
  • vek (so zvyšujúcim sa vekom riziko vzniku chronických žilových ochorení narastá, v kategórii viac ako 65 rokov troj- až štvornásobne oproti 40-ročným),
  • ženské pohlavie, najmä počas obdobia prechodu (klimaktéria),
  • tehotenstvo (najmä opakované tehotenstvo) a nárast hmotnosti počas neho; priberaniu sa prirodzene nedá vyhnúť, ide o kontrolovaný nárast,
  • užívanie antikoncepcie alebo hormonálna liečba,
  • nadváha a obezita,
  • nedostatok pohybu, dlhé sedenie, státie, ale aj neprimeraná svalová záťaž (nesprávne posilňovanie, silové športy) a časté zdvíhanie ťažkých bremien,
  • nevhodné oblečenie a obuv, najmä tesná spodná bielizeň a obuv na vysokých opätkoch,
  • horúce prostredie, ktoré spôsobuje neprirodzené roztiahnutie cievneho systému a zvýšenú záťaž na jeho funkčnosť,
  • fajčenie (vedie k zužovaniu a oslabovaniu cievnych stien),
  • strava s nízkym obsahom vlákniny a následná zápcha (na cievy v podbrušku a slabinách pôsobí vnútorný tlak, ktorý sťažuje činnosť žíl),
  • prekonaná žilová trombóza – teda chorobný vznik krvných zrazenín v srdci a cievach (najťažšie formy chronickej žilovej nedostatočnosti majú osoby, ktoré v minulosti prekonali na dolných končatinách žilovú trombózu, najmä ak tá nebola včas a správne liečená).

 

Každá osoba s chronickou žilovou nedostatočnosťou by mala poznať tieto vonkajšie provokačné faktory, pretože ich ovplyvnením je možné oddialiť až úplne vylúčiť vznik a zhoršovanie ochorenia. Ovplyvnenie rizikových faktorov tvorí neoddeliteľnú súčasť celkového liečebného režimu chorých.

Tipy Na  prevenciu vzniku chronických žilových ochorení
Pohybujte nohami pri každej príležitosti

Ak si Vaše zamestnanie vyžaduje dlhodobé státie či sedenie, mali by ste si robiť krátke prestávky, počas ktorých sa prechádzajte alebo robte nohami krúživé pohyby. Krátke prechádzky pri dlhých cestách autom, vlakom alebo lietadlom prospievajú krvnému obehu a podporujú žilový návrat.

Vyberte si vhodný šport

Najprospešnejším cvičením pre žilový obeh je chôdza - pokiaľ je pravidelná a vo vhodnej obuvi. Kontrakcia svalov dolných končatín podporuje spätný tok krvi ku srdcu. Gymnastické cviky, jazda na bicykli, tanec či plávanie taktiež uľahčujú žilový návrat krvi. Naopak, športy ako tenis, squash, hádzaná alebo basketbal sú nevhodné, pretože pri nich dochádza k rozšíreniu žíl a k spomaleniu žilového návratu.

Vyvarujte sa priamemu pôsobeniu tepla

Teplo spôsobuje rozšírenie žíl. Preto by ste sa mali vyhýbať opaľovaniu, používaniu horúcich depilačných voskov, podlahovému vykurovaniu, horúcim kúpeľom a saune.

Dávajte prednosť nižším teplotám

Sprchovanie nôh studenou vodou na konci kúpeľa zmenšuje v nohách pocit ťažkosti a bolesti. Chôdza vo vodnom prúde je spojením chladu a telesného cvičenia.

Predchádzajte zápche a nadváhe

Strava s vysokým obsahom vlákniny, dostatočný príjem tekutín (minimálne 1,5 litra vody denne) a obmedzený príjem nasýtených tukov (maslo, tučné mäso) pôsobia proti dvom činiteľom zodpovedným za zvýšený žilový tlak: zápche a nadváhe.

Dávajte prednosť voľnejšiemu oblečeniu

Príliš tesný odev tlačí na žily a bráni žilovému návratu. Zvoľte voľnejší odev, vyvarujte sa tesným nohaviciam, korzetom, opaskom a príliš pevnému ukončeniu ponožiek a podkolienok.

Noste obuv s nízkymi podpätkami

Topánky s vysokým podpätkom, ale aj topánky bez podpätku neposkytujú dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Ideálne je nosenie obuvi s podpätkami vysokými 3 alebo 4 centimetre.

Pomáhajte žilovému návratu počas spánku

Žilovému návratu počas spánku môžeme pomôcť niekoľkými cvikmi (bicyklovanie v ľahu) pred spaním a podložením nôh postele o 10-15 cm vyššie.

Masírujte si nohy tak často, ako je to možné

Masáže dolných končatín smerom od chodidiel hore na stehná v smere žilového obehu zvyšujú žilový návrat.

Navštevujte pravidelne svojho lekára

Hneď ako zaznamenáte bolesť nôh, pocit ťažkých nôh, opuchy v oblasti členkov alebo sa Vaše žily stanú viditeľné, tak by ste mali navštíviť lekára. Pomôže to skorej diagnostike chronického žilového ochorenia a nastaveniu liečby a preventívnych opatrení. Venofarmaká sa často predpisujú pri prejavoch žilového ochorenia. Pravidelné lekárske kontroly Vášho zdravotného stavu sú nevyhnutné pre dobré zdravie a pre zvolenie najvhodnejšej liečby.