Zaostrite na zdravie
svojich nôh

Klasifikácia

Spustiť test

Podľa lokalizácie rozlišujeme vonkajšie a vnútorné hemoroidy.

Vonkajšie hemoroidy

Vonkajšie hemoroidy sa nachádzajú navonok od análnej hranice. Často sú bolestivé a môžu byť sprevádzané opuchmi a podráždením. Svrbenie, ktoré je považované za príznak vonkajších hemoroidov, vzniká ako dôsledok podráždenia okolitej pokožky.

Vnútorné hemoroidy

Vnútorné hemoroidy sa vyskytujú vnútri konečníka. Keďže v tejto oblasti nie sú receptory bolesti, vnútorné hemoroidy väčšinou nebolia a väčšina ľudí ani nevie, že ich má. Avšak pri podráždení môžu vnútorné hemoroidy krvácať.

Neliečené vnútorné hemoroidy môžu viesť k dvom závažným komplikáciám: vytŕčajúcim a zaškrteným hemoroidom. Vytŕčajúce hemoroidy sú zväčšené vnútorné hemoroidy vytlačené z konečníka. Ak sa zvierač konečníka kŕčom stiahne a zachytí hemoroid navonok od análneho otvoru, zablokuje prívod krvi, čím vzniká priškrtený hemoroid.

Tipy Na  prevenciu vzniku chronických žilových ochorení
Pohybujte nohami pri každej príležitosti

Ak si Vaše zamestnanie vyžaduje dlhodobé státie či sedenie, mali by ste si robiť krátke prestávky, počas ktorých sa prechádzajte alebo robte nohami krúživé pohyby. Krátke prechádzky pri dlhých cestách autom, vlakom alebo lietadlom prospievajú krvnému obehu a podporujú žilový návrat.

Vyberte si vhodný šport

Najprospešnejším cvičením pre žilový obeh je chôdza - pokiaľ je pravidelná a vo vhodnej obuvi. Kontrakcia svalov dolných končatín podporuje spätný tok krvi ku srdcu. Gymnastické cviky, jazda na bicykli, tanec či plávanie taktiež uľahčujú žilový návrat krvi. Naopak, športy ako tenis, squash, hádzaná alebo basketbal sú nevhodné, pretože pri nich dochádza k rozšíreniu žíl a k spomaleniu žilového návratu.

Vyvarujte sa priamemu pôsobeniu tepla

Teplo spôsobuje rozšírenie žíl. Preto by ste sa mali vyhýbať opaľovaniu, používaniu horúcich depilačných voskov, podlahovému vykurovaniu, horúcim kúpeľom a saune.

Dávajte prednosť nižším teplotám

Sprchovanie nôh studenou vodou na konci kúpeľa zmenšuje v nohách pocit ťažkosti a bolesti. Chôdza vo vodnom prúde je spojením chladu a telesného cvičenia.

Predchádzajte zápche a nadváhe

Strava s vysokým obsahom vlákniny, dostatočný príjem tekutín (minimálne 1,5 litra vody denne) a obmedzený príjem nasýtených tukov (maslo, tučné mäso) pôsobia proti dvom činiteľom zodpovedným za zvýšený žilový tlak: zápche a nadváhe.

Dávajte prednosť voľnejšiemu oblečeniu

Príliš tesný odev tlačí na žily a bráni žilovému návratu. Zvoľte voľnejší odev, vyvarujte sa tesným nohaviciam, korzetom, opaskom a príliš pevnému ukončeniu ponožiek a podkolienok.

Noste obuv s nízkymi podpätkami

Topánky s vysokým podpätkom, ale aj topánky bez podpätku neposkytujú dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Ideálne je nosenie obuvi s podpätkami vysokými 3 alebo 4 centimetre.

Pomáhajte žilovému návratu počas spánku

Žilovému návratu počas spánku môžeme pomôcť niekoľkými cvikmi (bicyklovanie v ľahu) pred spaním a podložením nôh postele o 10-15 cm vyššie.

Masírujte si nohy tak často, ako je to možné

Masáže dolných končatín smerom od chodidiel hore na stehná v smere žilového obehu zvyšujú žilový návrat.

Navštevujte pravidelne svojho lekára

Hneď ako zaznamenáte bolesť nôh, pocit ťažkých nôh, opuchy v oblasti členkov alebo sa Vaše žily stanú viditeľné, tak by ste mali navštíviť lekára. Pomôže to skorej diagnostike chronického žilového ochorenia a nastaveniu liečby a preventívnych opatrení. Venofarmaká sa často predpisujú pri prejavoch žilového ochorenia. Pravidelné lekárske kontroly Vášho zdravotného stavu sú nevyhnutné pre dobré zdravie a pre zvolenie najvhodnejšej liečby.