Zaostrite na zdravie
svojich nôh

Chronická žilová nedostatočnosť

Spustiť test

Chronická žilová nedostatočnosť je samostatnou podjednotkou chronického žilového ochorenia (spolu s kŕčovými žilami a vredmi predkolenia). Vyznačuje sa opuchmi a trofickými zmenami kože (t.j. poruchou výživy kože), ktoré vznikajú po trombóze hlbokých žíl alebo pri veľkej nedostatočnosti povrchového žilového systému. Je to civilizačné ochorenie, ktoré postihuje žilový systém dolných končatín. Podľa štatistík trpí touto nepríjemnou poruchou viac ako polovica populácie. Veľký podiel má na tom sedavý spôsob života, obezita a stúpajúci vek.

V dospelosti trpí chronickou žilovou nedostatočnosťou vo veku 35 – 40 rokov 7 – 35 % mužov a 20 – 60 % žien a vo veku nad 60 rokov 15 – 55 % mužov a 40 – 78 % žien.

Chronická žilová nedostatočnosť je stav, pri ktorom je narušený mechanizmus návratu žilovej krvi z dolných končatín do srdca. V žilách sa zvyšuje krvný tlak, dochádza k porušovaniu žilových chlopní (tie napomáhajú návratu krvi zo žíl do srdca). Postupne dochádza k prenosu žilového pretlaku aj do malých ciev a kapilár, čo má za následok vznik opuchu nôh, neskôr sa zhoršuje aj výživa kože, zvyšuje sa jej pigmentové stmavnutie, koža sa oslabuje a zle hojí. V najvyššom štádiu vzniká vred predkolenia (žilového pôvodu).

Chronická žilová nedostatočnosť sa spočiatku prejavuje len nepríjemnými subjektívnymi príznakmi, akými sú:

  • pocit ťažkých nôh,
  • pálenie alebo pocit chladu,
  • mravčenie,
  • svrbenie,
  • potivosť,
  • bolesti nôh,
  • nočné kŕče,
  • nepokojné nohy,
  • opuchy.

Tieto nepríjemné príznaky sa objavujú v priebehu dňa, a to najmä v teplom prostredí. K ich zmierneniu alebo úplnému vymiznutiu dochádza počas noci. Pri zvýšenej pohybovej aktivite príznaky ustupujú až miznú.

Počiatočný zápal žíl spojený so zmenami žilových chlopní a stien dráždi aj okolitý nervový systém. To vysvetľuje, prečo pacienti môžu trpieť bolesťou v dolných končatinách už od najvčasnejšieho procesu ochorenia. Príznaky chronického žilového ochorenia sú skutočne prítomné v ktoromkoľvek štádiu ochorenia a sú spojené so znížením kvality života, hlavne ak sa objavujú v skorých štádiách chorobného procesu.

Tipy Na  prevenciu vzniku chronických žilových ochorení
Pohybujte nohami pri každej príležitosti

Ak si Vaše zamestnanie vyžaduje dlhodobé státie či sedenie, mali by ste si robiť krátke prestávky, počas ktorých sa prechádzajte alebo robte nohami krúživé pohyby. Krátke prechádzky pri dlhých cestách autom, vlakom alebo lietadlom prospievajú krvnému obehu a podporujú žilový návrat.

Vyberte si vhodný šport

Najprospešnejším cvičením pre žilový obeh je chôdza - pokiaľ je pravidelná a vo vhodnej obuvi. Kontrakcia svalov dolných končatín podporuje spätný tok krvi ku srdcu. Gymnastické cviky, jazda na bicykli, tanec či plávanie taktiež uľahčujú žilový návrat krvi. Naopak, športy ako tenis, squash, hádzaná alebo basketbal sú nevhodné, pretože pri nich dochádza k rozšíreniu žíl a k spomaleniu žilového návratu.

Vyvarujte sa priamemu pôsobeniu tepla

Teplo spôsobuje rozšírenie žíl. Preto by ste sa mali vyhýbať opaľovaniu, používaniu horúcich depilačných voskov, podlahovému vykurovaniu, horúcim kúpeľom a saune.

Dávajte prednosť nižším teplotám

Sprchovanie nôh studenou vodou na konci kúpeľa zmenšuje v nohách pocit ťažkosti a bolesti. Chôdza vo vodnom prúde je spojením chladu a telesného cvičenia.

Predchádzajte zápche a nadváhe

Strava s vysokým obsahom vlákniny, dostatočný príjem tekutín (minimálne 1,5 litra vody denne) a obmedzený príjem nasýtených tukov (maslo, tučné mäso) pôsobia proti dvom činiteľom zodpovedným za zvýšený žilový tlak: zápche a nadváhe.

Dávajte prednosť voľnejšiemu oblečeniu

Príliš tesný odev tlačí na žily a bráni žilovému návratu. Zvoľte voľnejší odev, vyvarujte sa tesným nohaviciam, korzetom, opaskom a príliš pevnému ukončeniu ponožiek a podkolienok.

Noste obuv s nízkymi podpätkami

Topánky s vysokým podpätkom, ale aj topánky bez podpätku neposkytujú dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Ideálne je nosenie obuvi s podpätkami vysokými 3 alebo 4 centimetre.

Pomáhajte žilovému návratu počas spánku

Žilovému návratu počas spánku môžeme pomôcť niekoľkými cvikmi (bicyklovanie v ľahu) pred spaním a podložením nôh postele o 10-15 cm vyššie.

Masírujte si nohy tak často, ako je to možné

Masáže dolných končatín smerom od chodidiel hore na stehná v smere žilového obehu zvyšujú žilový návrat.

Navštevujte pravidelne svojho lekára

Hneď ako zaznamenáte bolesť nôh, pocit ťažkých nôh, opuchy v oblasti členkov alebo sa Vaše žily stanú viditeľné, tak by ste mali navštíviť lekára. Pomôže to skorej diagnostike chronického žilového ochorenia a nastaveniu liečby a preventívnych opatrení. Venofarmaká sa často predpisujú pri prejavoch žilového ochorenia. Pravidelné lekárske kontroly Vášho zdravotného stavu sú nevyhnutné pre dobré zdravie a pre zvolenie najvhodnejšej liečby.