Zaostrite na zdravie
svojich nôh

Aktuality

Spustiť test

Chronické žilové ochorenie – Mýty a fakty

9.4.2016

Chronické žilové ochorenie nie sú iba kŕče, pocit ťažkých či bolestivých nôh  alebo estetický problém. Ide o chronický zápalový proces, ktorý treba liečiť od prvých príznakov liekom - venofarmakom a kompresívnymi pančuchami.

S chronickým žilovým ochorením sa spája aj viacero mýtov – napríklad, že po operácii kŕčových žíl sa nové varixy už nikdy neobjavia alebo že odstránená časť žily bude človeku „chýbať“.

 

Prečítajte si základné mýty a fakty o kŕčových žilách:

1. Keď mám kŕčové žily, musí ich byť vidno.

Mýtus! Viditeľné znaky ochorenia na nohách vôbec nemusia zodpovedať stavu hlbokých žíl. Podstatné je, že už prvotné príznaky- bolesť nôh, pocit ťažkých nôh, napätie, tŕpnutie v nohách, kŕče v lýtkach, či opuchy môžu signalizovať  začínajúce chronické žilové ochorenie, hoci zmeny na koži ešte nemusia byť viditeľné.

2. Po operácii kŕčových žíl sa mi ochorenie nemôže vrátiť.

Mýtus! Bohužiaľ, žiadny operatér vám po operácii kŕčových žíl nedá doživotnú záruku. Chronické žilové ochorenie je celoživotné, postupujúce zápalové ochorenie.  Ak máte viditeľné ťažkosti, je už obvykle rozvinuté. Nedá sa úplne vyliečiť, ale je možné udržať ho v štádiu, v akom bolo diagnostikované a spomaliť jeho vývoj. Operáciou sa síce odstránia existujúce kŕčové žily, ale zápalový proces ostáva prítomný, ak nebudete dodržiavať dôsledne životosprávu, ochorenie sa môže ďalej zhoršovať.

3. Keď nosím topánky na vysokom opätku a nevhodnú obuv, môžem si spôsobiť rozvoj žilového ochorenia.

Fakt! Nosenie topánok s vysokými opätkami, ale aj nosenie obuvi  úplne bez opätkov sú jedným z rizikových faktorov rozvoja chronického žilového ochorenia. Ideálna obuv je s nízkym 2 - 4 cm opätkom, ktorý poskytuje dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Vysoké lodičky nie sú vhodné na každodenné a celodenné nosenie. Príležitostne vám však ich obutie neublíži.

4. Nadváha a obezita priamo súvisia so vznikom kŕčových žíl.

Fakt! Obezita a nadváha sú dôvodom nadmerného tlaku na žilový systém dolných končatín a skutočne súvisia so vznikom varixov. Tento rizikový faktor však môžete ovplyvniť rozumnou zmenou životného štýlu. Základom je rovnováha energetického príjmu a výdaja, vyváženosť a skladba jednotlivých zložiek potravy, dostatočný pitný režim a pravidelný pohyb.

5. Mám viditeľné kŕčové žily, ale nebolia ma. Nemusím s nimi teda nič robiť.

Mýtus! Mnohí pacienti s viditeľnými kŕčovými žilami nemusia mať žiadne ťažkosti. Často najmä muži, ktorých netrápi estetická stránka, pretože skryjú nohy do nohavíc, problém neriešia. Ide však o vážne, pokračujúce, chronické  ochorenie, ktoré sa môže skomplikovať trombofebitídou, flebotrombózou či vredom predkolenia. Preto je dôležité, aby každý pacient s kŕčovými žilami navštívil lekára, hoci nemá ťažkosti. Lekár zistí rozsah ochorenia a nasadí vhodnú liečbu.

6. Keď si dám odstrániť kŕčové žily, budú mi „chýbať“ a tie ostatné viac zaťažím.

Mýtus! Práve neodstránené varixy sú dôvodom narastania počtu nových kŕčových žíl, stupňovania príznakov a možných komplikácií. Choré časti žilového riečiska je potrebné odstrániť. Operatér na základe dôkladného sonografického vyšetrenia určí najvhodnejšiu formu a typ zákroku. Ak aplikuje optimálnu liečbu, chorá žila určite “chýbať“ nebude.  Dôležitý je však aj komplexný prístup k ochoreniu po operácii - dodržiavanie zásad životosprávy, užívanie venofarmák a kompresívna liečba aj po odstránení varixov.

7. Prekladanie nohy cez nohu spôsobuje kŕčové žily.

Fakt! Dlhé státie či sedenie, nosenie tesného oblečenia, či prekladanie nohy cez nohu môžu napomôcť rozvoju už existujúceho chronického žilového ochorenia, urýchliť jeho vývoj a zhoršiť príznaky. Keď chceme vzniku chronického žilového ochorenia predísť, nemali by sme dobrovoľne a vedome „robiť zle“ svojim nohám. Všetky uvedené činnosti totiž patria medzi ovplyvniteľné rizikové faktory chronického žilového ochorenia.

8. Kŕčové žily súvisia s hemoroidmi.

Fakt - Mýtus! To, že trpíte kŕčovými žilami, neznamená, že musíte mať aj hemoroidy - vystúpené žily v konečníku a naopak. Obe ochorenia sú však multifaktoriálne a postihujú žily. Okrem vrodenej nedostatočnosti žilovej steny sú najčastejšími príčinami nesprávne stravovacie návyky, sedavý spôsob života, nízka fyzická aktivita, obezita, vyšší vek. U žien počas tehotenstva rastúca maternica zvyšuje tlak na cievy, spomaľuje pohyb čriev a tlakom na konečník pri pôrode sa problém hemoroidov ešte zvýrazní. V tehotenstve je zvýšený tlak aj na žilový systém nôh a práve v tomto období sa môžu prejaviť či zvýrazniť aj kŕčové žily. Hemoroidy sú nepríjemné, no časté ochorenie, rovnako ako kŕčové žily. Obe ochorenia treba podchytiť v počiatočnom štádiu, aby sa predišlo rozvoju komplikácií. Pri oboch ochoreniach sa väčšina postihnutých snaží vyriešiť svoje problémy sama a lekárovi sa zverí, až keď sa príznaky zhoršia. Aj pri liečbe hemoroidov rovnako ako pri kŕčových žilách sa uplatňuje úprava životného štýlu, dostatok pohybu, posilňovanie svalov panvového dna, úprava stravy, pravidelné a správne vyprázdňovanie, hygiena, lokálna liečba a tiež venofarmaká. Chirurgická liečba prichádza u oboch ochorení na rad, ak predchádzajúce režimové opatrenia a konzervatívna liečba nepomáhajú a ochorenie je vo vyššom štádiu.

9. Keď mám kŕčové žily, nemôžem sa hýbať, aby sa to nezhoršilo.

Mýtus! Medzi základné predpoklady úspechu liečby chronického žilového ochorenia patrí aktívny prístup pacienta, obmedzenie dlhého sedenia a dostatok pohybu. Platí teda pravý opak- musíte sa hýbať, aby sa ochorenie nezhoršilo. Medzi najvhodnejšie športy patrí turistika, ľahký beh, beh na lyžiach, tanec a plávanie- všetky druhy športu, pri ktorých sa rytmicky ohýba členkový kĺb v kombinácii s prácou svalov lýtka. Existujú však aj športy, ktoré nepriaznivo vplývajú na rozvoj kŕčových žil, napríklad zjazdové lyžovanie, vzpieranie, tenis, kulturistika, squash. Pacienti s CHŽO by pri týchto športoch vždy nosiť kompresívne pančuchy, inak dôjde k zhoršeniu ochorenia.

10. Kŕčové žily robia najväčšie problémy v lete, preto sa stačí liečiť len vtedy.

Mýtus! Chronické žilové ochorenie je chronické, zápalové, postupujúce ochorenie, pri ktorom je dôležitá komplexná, dlhodobá a pravidelná liečba. Rozhodne nestačí liečiť sa v období, keď nám spôsobuje najväčšie problémy. Keď si liečime artériovú hypertenziu, tiež neužívame lieky len vtedy, keď nám náhle vystúpi tlak. Musíme ich užívať pravidelne, iba tak dosiahneme pozitívne účinky liečby a relatívnu stabilizáciu stavu. Cieľom dlhodobej a pravidelnej  liečby chronického žilového ochorenia je spomaliť postup choroby a prechod do vážnejších a komplikovanejších štádií.

11. Kompresívne pančuchy? Ani náhodou! Možno raz, keď budem v dôchodku...

Fakt - Mýtus! Mnohé ženy sa stavajú k noseniu kompresívnych pančúch odmietavo. Predstavujú si ich ako neforemný, nepríťažlivý, hrubý, nevkusný a nekomfortný kus odevu, ktorý je nezlučiteľný s aktívnym životným štýlom. Nie je to však pravda. V zdravotníckych potrebách je dostupný široký sortiment kompresívnych pančúch rôznej triedy kompresie i rôznych pestrých farieb. V ponuke sú aj samodržiace kompresívne pančuchy s krásnou čipkou.  Kompresívne pančuchy sú dôležitou súčasťou liečby chronického žilového ochorenia. Kompresia simuluje činnosť zdravých žilových chlopní a pomáha zlepšeniu žilového návratu krvi. Keď si uvedomíme priaznivý vplyv  kompresívnych pančúch pre naše zdravie, nie je dôvod odmietať ich nosenie a nechávať si ich „na horšie časy.“

12. Jablko nepadá ďaleko od stromu, keď máme kŕčové žily v rodine, budem ich mať aj ja!

Fakt - Mýtus! Je síce pravda, že pozitívna rodinná anamnéza, čiže prítomnosť chronického žilového ochorenia v rodine, je významným a žiaľ neovplyvniteľným rizikovým faktorom jeho vzniku. Pri správnom dodržiavaní zásad životného štýlu, včasnej diagnostike už pri prvých varovných signáloch a správnej liečbe sa určite nemusíme dopracovať do štádia ako naše mamičky a babičky.

Tipy Na  prevenciu vzniku chronických žilových ochorení
Pohybujte nohami pri každej príležitosti

Ak si Vaše zamestnanie vyžaduje dlhodobé státie či sedenie, mali by ste si robiť krátke prestávky, počas ktorých sa prechádzajte alebo robte nohami krúživé pohyby. Krátke prechádzky pri dlhých cestách autom, vlakom alebo lietadlom prospievajú krvnému obehu a podporujú žilový návrat.

Vyberte si vhodný šport

Najprospešnejším cvičením pre žilový obeh je chôdza - pokiaľ je pravidelná a vo vhodnej obuvi. Kontrakcia svalov dolných končatín podporuje spätný tok krvi ku srdcu. Gymnastické cviky, jazda na bicykli, tanec či plávanie taktiež uľahčujú žilový návrat krvi. Naopak, športy ako tenis, squash, hádzaná alebo basketbal sú nevhodné, pretože pri nich dochádza k rozšíreniu žíl a k spomaleniu žilového návratu.

Vyvarujte sa priamemu pôsobeniu tepla

Teplo spôsobuje rozšírenie žíl. Preto by ste sa mali vyhýbať opaľovaniu, používaniu horúcich depilačných voskov, podlahovému vykurovaniu, horúcim kúpeľom a saune.

Dávajte prednosť nižším teplotám

Sprchovanie nôh studenou vodou na konci kúpeľa zmenšuje v nohách pocit ťažkosti a bolesti. Chôdza vo vodnom prúde je spojením chladu a telesného cvičenia.

Predchádzajte zápche a nadváhe

Strava s vysokým obsahom vlákniny, dostatočný príjem tekutín (minimálne 1,5 litra vody denne) a obmedzený príjem nasýtených tukov (maslo, tučné mäso) pôsobia proti dvom činiteľom zodpovedným za zvýšený žilový tlak: zápche a nadváhe.

Dávajte prednosť voľnejšiemu oblečeniu

Príliš tesný odev tlačí na žily a bráni žilovému návratu. Zvoľte voľnejší odev, vyvarujte sa tesným nohaviciam, korzetom, opaskom a príliš pevnému ukončeniu ponožiek a podkolienok.

Noste obuv s nízkymi podpätkami

Topánky s vysokým podpätkom, ale aj topánky bez podpätku neposkytujú dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Ideálne je nosenie obuvi s podpätkami vysokými 3 alebo 4 centimetre.

Pomáhajte žilovému návratu počas spánku

Žilovému návratu počas spánku môžeme pomôcť niekoľkými cvikmi (bicyklovanie v ľahu) pred spaním a podložením nôh postele o 10-15 cm vyššie.

Masírujte si nohy tak často, ako je to možné

Masáže dolných končatín smerom od chodidiel hore na stehná v smere žilového obehu zvyšujú žilový návrat.

Navštevujte pravidelne svojho lekára

Hneď ako zaznamenáte bolesť nôh, pocit ťažkých nôh, opuchy v oblasti členkov alebo sa Vaše žily stanú viditeľné, tak by ste mali navštíviť lekára. Pomôže to skorej diagnostike chronického žilového ochorenia a nastaveniu liečby a preventívnych opatrení. Venofarmaká sa často predpisujú pri prejavoch žilového ochorenia. Pravidelné lekárske kontroly Vášho zdravotného stavu sú nevyhnutné pre dobré zdravie a pre zvolenie najvhodnejšej liečby.